Deze spieren train je tijdens het boksen

/ / BOKS! Blog

Boksen is de ideale workout voor het hele lichaam. Met bokslessen train je het hele lichaam. Niet alleen je bovenlijf is actief door het stoten maar ook je onderlijf wordt volop getraind. Hier leggen we je kort uit welke spieren je gebruikt tijdens het boksen en welke je dus traint!

Sterke benen, en billen van ijzer

Je bent continu in beweging tijdens het boksen. Je benen zijn daarbij licht gebogen en je beweegt je over het algemeen op de voorkant van je voet. Hierdoor komen je beenspieren onder spanning te staan waardoor je jouw benen goed traint. Vergeet daarbij de kuiten niet, ze worden er super sterk van zonder dik te worden!

Flexibele heupen

Om goed te kunnen boksen is het van belang dat je flexibel bent in de heupen. Je moet immers snel een stoot kunnen ontwijken door weg te draaien of te bukken. Maar de echt goede boksers kunnen de flexibiliteit ook goed gebruiken bij het veinzen van bewegingen en stoten. Hier zijn de heupen van groot belang!

Six-pack

De buikspieren vormen het verbindingspunt van het lichaam. Om goed krachtig te kunnen stoten zijn buikspieren van essentieel belang. Tijdens de trainingen zul je dus ook zeker hier oefeningen voor doen.

Rugspieren

Ook worden de grote rugspieren continue belast tijdens de training en de onderrug (deel van je core) word ook sterk van het boksen.

Schouders

Bij de schouders gaat het niet zozeer om kracht maar met name om het uithoudingsvermogen van de spieren. Bij boksen dragen de relatief kleine spieren steeds het gewicht van de armen waardoor vermoeidheid hier snel toe kan slaan.

Armen

Via de armen wordt de kracht en energie vanuit het lichaam doorgevoerd in de stoot. Snelheid is hierbij een belangrijke factor. Sterk gespierde armen is niet per se beter dan slanke armen. De impact van de stoot wordt namelijk bepaald door massa x snelheid. Goed gebruik van je lichaam en de snelheid van je stoten zijn dus belangrijker.

Borstspieren

Je borstspieren ondersteunen je armen en schouders en zorgen er voor dat je ze goed kunt bewegen. Energie uit lichaam wordt dan ook via de borstspier doorgevoerd naar de armen. Met onder andere Push-ups tijdens de training worden deze spieren ook getraind.

Meer informatie

Wil je meer informatie over bokslessen? Kijk dan eens op de pagina boksles voor volwassenen. Je kunt daar direct een gratis proefles aanvragen.

Vraag een gratis proefles aan

Probeer Boks! helemaal gratis uit, volg een proefles
TOP
WhatsApp WhatsApp ons