Het geheim van een goede directe

/ / BOKS! Blog

Om goed te kunnen boksen wil je natuurlijk een keiharde stoot kunnen geven. Goed stoten heeft niet per se te maken met het hebben van grote spierballen. Ook de niet spierbundels onder ons kunnen met de juiste techniek de tegenstander goed raken. We leggen je uit wat daar bij komt kijken.

Je voeten in de juiste houding

Je benen en voeten ondersteunen je hele gewicht. Via je onderlijf wordt bij een stoot de energie overgedragen naar je bovenlichaam naar je armen en vuist. Voor een goede stoot dienen je voeten iets meer dan schouderbreedte uit elkaar te staan waarbij de hak van je achterste voet omhoog getild is. Je voorste voet dient gericht te zijn op je tegenstander. Je benen zijn iets gebogen. Zodra je stoot kunnen je knieën zich strekken waardoor je meer kracht in je stoot krijgt.

Beweeg met je heupen en bovenlijf

Wie denkt dat soepele heupen alleen leuk is voor de dansvloer heeft het mis. Veel kracht wordt gegenereerd uit de draai van de heupen en het bovenlijf. Stoten worden door goed draaien minimaal dubbel zo krachtig dan wanneer je stoot zonder te draaien. Natuurlijk kan bij boksen een stoot zonder draai ook effectief zijn maar als het gaat om het uitdelen van krachtige stoten is de heupdraai onmisbaar. Draai dus bij het stoten je lichaam naar voren als een aangespannen veer dat losgelaten wordt. Je draait daarbij op de voorkant van je achterste voet.

Adem uit

Je hoort het vaak bij trainingen, shhh, shhh. Het zijn de geluiden die je kunt maken om er zeker van te zijn dat je uitademt bij een stoot. Uitademen zorgt er voor dat de spieren losser worden vlak voordat je contact maakt. Hierdoor komt er meer kracht in de stoten. Bovendien controleer je hiermee je ademhaling zodat je je energie effectief benut.

Leun iets naar voren, blijf kijken!

Leun bij de stoot iets naar voren om de kracht maximaal over te brengen en hou tegelijkertijd je ander hand bij je hoofd. Je zal het in trainingen waarschijnlijk vaak horen “dekking hoog”, zeker als je moe begint te worden kan je ander hand nog wel eens laag blijven. Blijf altijd kijken naar je tegenstander om eventuele counters op te vangen en of direct een volgende stoot in de combinatie in te zetten.

Je armen en vuist in 1 lijn

Om de energie uit je benen en bovenlijf goed over te brengen is het belangrijk om een strakke armbeweging te maken waarbij je je vlak voor impact in je handschoen knijpt. Ook hier geldt dat je effectief met je energie om moet gaan. Het spannen van spieren kost heel veel energie. Span ze dus alleen aan wanneer dit nodig is. Houdt verder je arm in een rechte lijn met je handschoen. Let op dat je vlak voordat je stoot hem niet kort terugtrekt, je tegenstander zal dan namelijk je stoten zien aankomen!

Deel dit artikel...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Meer informatie?

Wil je meer informatie over bokslessen? Kijk dan eens op de pagina boksles voor volwassenen. Je kunt daar direct een gratis proefles aanvragen.

Vraag een gratis proefles aan

Probeer Boks! helemaal gratis uit, volg een proefles
TOP
WhatsApp WhatsApp ons