De 5 meest gemaakte fouten tijdens boksen

/ / BOKS! Blog

Steeds meer mensen volgen bokstraining omdat het een uitstekende manier is om te werken aan kracht, uithoudingsvermogen en coördinatie. In trainingen zie we echter veel beginnende boksers steeds dezelfde fouten maken. Wij willen graag dat jij ze tijdens de training niet maakt. Daarom hebben we voor jou de 5 meest gemaakt fouten op een rij gezet.

1. Dekking

Tijdens een gemiddelde bokstraining zul je het vaker horen dan je lief is. “Dekking hoog!” Zeker tegen het einde van de training wanneer je liever op de grond ploft van vermoeidheid is het maar wat lastig om je dekking hoog te houden. Je armen voelen namelijk zwaar en je schouders verzuurd. Probeer toch te allen tijde je dekking hoog te houden, leer het vanaf het begin af aan, ook op zaktraining!

2. Teveel te snel

Boksen is geen sport waarbij je direct als een gek te keer moet gaan. Een belangrijk onderdeel is strategie. Lees je tegenstander en weet wanneer je moet toeslaan. Maar wat vaak zien we beginnende boksers tekeer gaan op de dekking van de tegenstander. Het enige dat je hiermee bereikt is dat je zelf snel uitgeput raakt en je je tegenstander de kans geeft gebruik te maken van jouw vermoeidheid. Doseer daarom je inspanning en weet wanneer je toe slaat!

3. Te kort van te voren eten

Voor alle inspanning geldt dat je moet zorgen dat je niet met een volle maag aan de slag gaat. Eet daarom niet direct voordat je gaat trainen. Te weinig eten is daarentegen ook niet goed, zorg dat je ongeveer anderhalf uur voor het trainen goed eet en neem tussendoor eventueel nog een energybar of banaan.

4. Ademhaling

De juiste ademhaling is cruciaal bij het boksen. Veel beginnende bokser hebben de neiging om hun adem in te houden tijdens het stoten. Dit zorgt er voor dat je snel buiten adem raakt en daardoor eerder vermoeid raakt. Controle over je ademhaling zorgt er niet alleen voor dat je energieker en accurater kun stoten maar ook minder snel vermoeid raakt. Train daarom goed op ademhaling door bijvoorbeeld conditietraining. Ook bewust uitademen bij oefeningen met stoten gaat jou helpen controle te krijgen

5. Voetenwerk

Bij boksen is het belangrijk dat je snel kunt bewegen. “Vaststaan” zorgt er voor dat je een makkelijke prooi wordt voor je tegenstander. De voeten staan op schouderbreedte, minimaal een stap uit elkaar en je knieën zijn beide licht gebogen. Daarbij sta je op de bal van je voeten zodat je snel alle kanten uit kunt bewegen.

Meer informatie?

Wil je meer informatie over bokslessen? Kijk dan eens op de pagina boksles voor volwassenen. Je kunt daar direct een gratis proefles aanvragen.

Vraag een gratis proefles aan

Probeer Boks! helemaal gratis uit, volg een proefles
TOP
WhatsApp WhatsApp ons